فهرست بها به عنوان یک ابزار اساسی در برآورد هزینههای پروژههای عمرانی و مناقصات عمومی شناخته میشود.
فهرست بها شامل متوسط هزینههای تمام شده برای اجرای کارهای مختلف، از جمله تهیه و حمل مصالح، استفاده از ماشینآلات و نیروی انسانی است.
بهای واحد در فهرست بها بر اساس میانگین قیمتها در بازار و گزارشهای آماری تعیین میشود، و هدف از آن ارائه یک استاندارد قیمت برای اجرای پروژهها به شکل عادلانه و منصفانه است.
تاریخچه فهرست بها به دهه ۵۰ شمسی بازمیگردد، زمانی که با افزایش درآمدهای نفتی، حجم پروژههای عمرانی در ایران افزایش یافت؛ در آن زمان، به دلیل کمبود نیروی انسانی، مصالح و ماشینآلات، هزینههای طرحهای عمرانی به طور غیرواقعی بالا رفت. برای مقابله با این چالش، دولت سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد تا با ایجاد فهرست بهایی یکنواخت با نرخهای متعارف، به تعادل قیمتها کمک کند.
این اقدام به کاهش و تعادل هزینهها منجر شد و از سال ۱۳۵۵، فهرست بها به طور رسمی برای کارهای ساختمانی و راهسازی منتشر شد. امروزه و در سال 1403، رشته های فهرست بها 1403، در 27 رشته مختلف منتشر میشود و به عنوان یک استاندارد قیمت در اجرای پروژههای عمرانی کاربرد دارد.
مبنای تعیین فهرست بها در پروژههای عمرانی شامل چندین عامل اصلی است که به طور کلی شامل دستمزد کارگران، هزینههای ماشین آلات، نرخ مصالح و تورم سالانه میشود. این عوامل به طور منظم بررسی و بهروزرسانی میشوند تا اطمینان حاصل شود که قیمتهای مندرج در فهرست بها با واقعیتهای اقتصادی هماهنگ باشند. بهطور خاص، قیمتهای سه ماهه پایانی سال قبل به عنوان مبنا برای تعیین فهرست بهای سال جدید استفاده میشوند.
از نظر قانونی، استفاده از قیمتهای پایهای که توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین شده، الزامی است. این اقدام به منظور حفظ استانداردها و جلوگیری از تغییرات ناگهانی در هزینهها انجام میشود، که میتواند به نفع ثبات مالی پروژهها باشد. هرگونه تغییر در حجم مصالح یا خدمات، مستلزم تغییر در مبلغ قرارداد میباشد، که این امر نیز بر اساس فهرست بها محاسبه میگردد.
همچنین، فهرست بها در حسابداری پروژههای پیمانکاری نقش محوری ایفا میکند. این فهرست به عنوان پایه و اساس برای تعیین بهای تمام شده پروژهها و محاسبه درآمد حاصل از کارفرمایان به کار میرود. در نتیجه، دقت در تهیه و استفاده از فهرست بها برای حفظ دقت مالی در پروژههای عمرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
انواع فهرست بها که توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر میشود شامل چندین رسته اصلی است. این رستهها شامل ساختمان، حمل و نقل، آب و منابع طبیعی میشود که هر کدام شامل رشتههای مختلفی مانند ابنیه، تأسیسات مکانیکی و برقی، راه و راه آهن، آبیاری و زهکشی و سدسازی است.
این فهرستها به منظور تعیین قیمت واحد برای فعالیتهای مختلف ساخت و ساز به کار میروند و هر ساله بر اساس تغییرات قیمتها در بازار بهروزرسانی میشوند.
فهرست بهای پایه و غیر پایه (ستارهدار) دو نوع اصلی فهرست بها را تشکیل میدهند. فهرست بهای پایه شامل دستورالعملهای کاربردی، کلیات، مقدمه فصول و ردیفهای فهرست بها است. این فهرست، جداولی را ارائه میدهد که به شرح هر آیتم کاری و بهای واحد مربوط به آن میپردازد. علاوه بر این، پیوستهایی نیز وجود دارند که به موضوعاتی مانند مصالح پای کار میپردازند.
ردیفهای پایه به آیتمهایی اطلاق میشود که در فهرست بها، دارای شرح و بهای واحد هستند. این ردیفها با استفاده از سیستم شمارهگذاری منحصر به فردی تعریف میشوند و شامل اطلاعات دقیق در مورد نحوه اجرای کارها، مشخصات فنی و هزینههای مربوطه هستند. ردیفهای غیر پایه یا ستارهدار ممکن است شامل آیتمهایی باشند که برای پروژههای خاص یا شرایط خاصی در نظر گرفته شدهاند و معمولاً به صورت جداگانه و بر اساس نیازهای مشخص پروژه تعریف میشوند.
این تفکیک بین فهرستهای پایه و غیر پایه به پیمانکاران و مهندسین اجازه میدهد تا با دقت بیشتری هزینههای پروژههای عمرانی را برآورد کنند و اطمینان حاصل کنند که تمام جنبههای مورد نیاز در پروفهرست بها در پروژههای عمرانی به دو دسته اصلی تقسیم میشود: فهرست بهای پایه و فهرست بهای غیر پایه (ستارهدار). فهرست بهای پایه شامل رشتههای متعددی مانند ابنیه، تأسیسات مکانیکی و برقی، راه و راه آهن، و آبیاری و زهکشی است. این فهرستها شامل دستورالعملهای کاربرد، کلیات، مقدمه فصول، و ردیفهای فهرست بها هستند که جزئیات مربوط به هر آیتم کاری و بهای واحد آن را ارائه میدهند.
فهرست بهای غیر پایه یا ستارهدار شامل آیتمهایی است که برای نیازهای خاص یک پروژه اضافه میشوند. این فهرستها اجازه میدهند تا در شرایط خاص، هزینههای مربوط به آیتمهای خاصی که در فهرست بهای پایه پیشبینی نشدهاند، محاسبه و اعمال شوند. ردیفهای غیر پایه معمولاً بر اساس نیازهای مشخص پروژه تعریف میشوند و به پیمانکاران و مهندسین اجازه میدهند تا با دقت بیشتری هزینههای پروژههای عمرانی را برآورد کنند.
اهمیت فهرست بها در دقت و شفافیتی است که به فرآیند برآورد هزینههای ساخت و ساز میبخشد. این فهرست، کاربردهای گستردهای دارد از جمله در تنظیم قراردادها، مدیریت مالی پروژهها، و ارزیابی مالی پیشنهادات مناقصهگران. استفاده از فهرست بها به عنوان مبنایی برای تعیین قیمت پیمانکاران، کمک به اجتناب از اختلافات مالی در طول و پس از پایان پروژه میکند.
ساختار فهرست بها به گونهای طراحی میشود که تمامی جزئیات مورد نیاز برای تعیین هزینههای یک پروژه را پوشش دهد. این شامل فهرستی از اقلام کاری، واحد اندازهگیری، قیمت واحد و کل هزینه برای هر آیتم است. اغلب، فهرست بها در فرمتهای جدولی تهیه میشود که خوانایی و استفاده از آن را آسان میکند.
استفاده از فهرست بها مزایای فراوانی دارد که از آن جمله میتوان به دقت بیشتر در برآورد هزینهها، امکان مقایسه و تجزیه و تحلیل هزینهها، و همچنین افزایش شفافیت و عدالت در مناقصات اشاره کرد. این امر منجر به افزایش اعتماد و اطمینان در بین ذینفعان پروژه میشود.
فواید استفاده از فهرست بها عبارتند از ایجاد یک بستر مشترک برای ارزیابی و مقایسه پیشنهادات پیمانکاران، کاهش ابهامات و تعارضات مالی، و همچنین بهبود قابلیت نظارت و کنترل بودجههای تخصیص داده شده برای پروژهها. این سیستم به عنوان یک مکانیزم کنترلی عمل میکند که از افزایش بیرویه هزینهها جلوگیری میکند.
استفاده بهینه از فهرست بها میتواند در کاهش هزینهها و افزایش کارایی پروژههای ساختمانی موثر باشد. یکی از راهکارهای اصلی، تجزیه و تحلیل دقیق فهرستهای بها قبل از شروع پروژه است تا از انطباق کامل بودجه با واقعیتهای بازار اطمینان حاصل شود. همچنین، مدیران پروژه میتوانند با مقایسه فهرست بها با نرخهای بازاری و تنظیم دقیق تخمینها، به دنبال تخفیفهای مقداری یا انتخاب مصالح و روشهای ساخت مقرون به صرفهتر باشند. استفاده از نرمافزارهای مدیریت پروژه نیز میتواند در بهروزرسانی و مدیریت فهرست بها و همچنین پیگیری تغییرات قیمت در طول زمان کمک کننده باشد.
برای درک بهتر نحوه استفاده از فهرست بها، فرض کنید در یک پروژه ساختمانی نیاز به خرید ۱۰۰۰ تن سیمان داریم. با مراجعه به فهرست بها، قیمت هر تن سیمان را بررسی میکنیم و با احتساب هزینههای جانبی مانند حمل و نقل و مالیات، هزینه کلی برای بخش سیمان پروژه را برآورد میکنیم. این امر به مدیر پروژه کمک میکند تا با بودجه مشخص، تصمیمات مالی آگاهانهتری اتخاذ کند.
آیتمهای ستارهدار در فهرست بها، مواردی هستند که به دلیل تغییرپذیری بیشتر نسبت به سایر آیتمها، معمولا با نشان ستاره مشخص میشوند. این آیتمها ممکن است شامل مصالح یا کارهایی باشند که قیمت آنها به شدت تحت تأثیر نوسانات بازار یا فصلیت است. برای مثال، قیمت مصالحی مانند سیمان یا فولاد که به صورت گسترده در بازار تجارت میشوند و دائما در معرض تغییر هستند، میتوانند در این دسته قرار بگیرند. بدین ترتیب، مدیران پروژه باید همواره نسبت به بهروزرسانی قیمتهای این آیتمها به صورت دورهای و منطبق با بازار جاری، هوشیار باشند.
ضرایب فهرست بها، عواملی هستند که به منظور تطبیق قیمتهای فهرست بها با شرایط فعلی پروژه یا بازار اعمال میشوند. این ضرایب ممکن است شامل مواردی مانند ضریب مکانی، ضریب تورم، و ضریب فصلی باشند. از طریق این ضرایب، میتوان قیمتهای ثابت فهرست بها را با واقعیتهای پروژهای و بازاری تطبیق داد و از این طریق به مدیریت دقیقتر هزینهها کمک کرد.
ضریب بالاسری، در واقع هزینههای غیرمستقیم پروژه مانند هزینههای اداری، سود پیمانکار و ریسک پروژه را پوشش میدهد. این ضریب به هزینههای مستقیم افزوده میشود تا قیمت کلی یک آیتم در فهرست بها را تعیین کند. ضریب بالاسری به مدیر پروژه کمک میکند تا هزینههای نهان که ممکن است در برآورد اولیه نادیده گرفته شوند را در نظر بگیرد.
ضریب منطقهای در فهرست بها، عاملی است که برای تعدیل قیمتهای واحد فعالیتهای عمرانی بر اساس تفاوتهای جغرافیایی و اقتصادی مناطق مختلف کشور به کار میرود. این ضریب برای جبران هزینههای اضافی ناشی از شرایط خاص منطقهای مانند دوری از مراکز تأمین مصالح، شرایط آب و هوایی، و دیگر عوامل محلی که بر هزینههای اجرای پروژه تأثیر میگذارند، استفاده میشود. این ضرایب به منظور ایجاد عدالت در هزینههای اجرای پروژهها در سراسر کشور تعیین میشود.